Volg mij op

Echte vernieuwers varen hun eigen koers

Nu dat de herfst met koude adem over het land blaast denk ik graag terug aan de zomer met zon en strand. Dit jaar heb ik in Turkije geleerd om te zeilen op een catamaran. Ik IMG_1811vond het een unieke ervaring. Het is fantastisch als je met wind in de zeilen over het water glijdt. Het gaf me een heerlijk gevoel van vrijheid en ruimte. Maar ik het begin vond ik zeilen lastig. “Het eerste wat belangrijk is, is je doel te kennen.” zei de zeilinstructeur. Ik had de neiging om steeds naar achter te kijken als ik stuurde en dan riep hij, “waar is je doel? Kijk naar je doel, want daar wil je naartoe.” Ok, dus steeds focus houden op het doel, in ons geval twee luchtbedden. Daarnaast vond ik het ook lastig dat de wind regelmatig draaide. Dan moet je namelijk de stand van je zeilen aanpassen en je koers verleggen om bij je doel te komen en hoe doe je dat het beste?

Aanvankelijk keek ik daarom af bij de andere zeilers en deed wat zij deden in de hoop om zo niet alleen de juiste maar ook de snelste koers te kunnen varen. Ik dacht dat dat slim was. Het bleek echter niet te werken. Mijn zeilinstructeur vertelde toen dat tijdens een zeilwedstrijd juist iedereen zijn eigen koers vaart. Er leiden immers verschillende wegen naar Rome en afhankelijk van je ervaring, visie en mogelijkheden bepaal je wat jou de beste weg lijkt om snel je doel te kunnen bereiken. Op de filmpjes die hij ons liet zien zag ik inderdaad duidelijk dat er veel verschillende koersen werden gevaren. Imiteren wat andere doen maakt jou geen koploper werd me toen duidelijk.

En zo werkt het ook als je wilt innoveren. Echte innovatie komt uit een organisatie zelf. Het heeft geen zin om af te kijken en precies dat te doen wat je concurrentie doet. Je kunt er uiteraard van leren maar je moet je eigen koers varen wil je koploper zijn. Belangrijk daarbij zijn twee dingen: focus en vrijheid.

Bepaal waar je naartoe wilt

De focus op je doel geeft richting. Waar wil je naartoe varen? De vrijheid maakt de creatieve energie los om de juiste koers te vinden.
Wil je vernieuwen stel dan regelmatig een focusvraag en geef jouw team hiermee een uitdaging. Je kunt bijvoorbeeld vragen:

• Hoe kunnen we onze omzet in de komende zes maanden verdubbelen?
• Hoe kunnen we bereiken dat ook andere klanten dienst X of product X willen kopen?
• Hoe zorgen we ervoor dat onze klanttevredenheid 97% wordt?

Met deze focus stuur je je mensen op weg. Geef er een kader bij door bijvoorbeeld te zeggen dat je verwacht dat men binnen 3 weken met minimaal 3 nieuwe oplossingen komt.

Geef vrijheid om een eigen koers te varen

Vervolgens bemoei je je er niet meer mee. Zo geef je jouw team de vrijheid om een eigen koers te varen en zelf manieren te vinden om het doel te bereiken. Door vrijheid te bieden creëer je ontwikkelruimte voor unieke oplossingen. Daarnaast zorgt je voor meer eigenaarschap. Mensen voelen zich nu eenmaal meer betrokken bij hun eigen oplossingen. Wil je een extra uitdaging inbouwen, geef dan meerdere teams dezelfde opdracht en ontdek wie welke koers gaat varen en wie koploper wordt.